BIENNALE VIA CARPATIA. Młoda sztuka Nowej Europy

Nazwa VIA CARPATIA definiuje zasięg geograficzny biennale, ograniczony do kilkudziesięciu europejskich regionów położonych wzdłuż realnej i metaforycznej drogi biegnącej od Kłajpedy nad Bałtykiem po Saloniki nad Morzem Egejskim. W strefie jej społecznego i gospodarczego oddziaływania znajdują się obszary zlokalizowane w następujących krajach: Łotwa, Litwa, Rosja, Białoruś, Ukraina, Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Serbia, Kosowo, Bułgaria, Północna Macedonia i Grecja.

W warstwie metaforycznej rejon VIA CARPATIA to także utopia, tęsknota za lepszym światem bez barier i granic, to brak ograniczeń w samorealizacji i próba budowy nowego porządku na równorzędnych zasadach. Chcemy, aby Biennale stało się swoistym salonem artystycznym tej części Europy poprzez prezentację różnorodnych tendencji i poszukiwań zarówno w zakresie formy jak i treści. W ramach Biennale chcemy stworzyć przestrzeń przyjazną dla publiczności, w której odbywać się będzie dialog i wymiana doświadczeń artystów ze wskazanego obszaru. Zależy nam na zapewnieniu dużej widzialności twórców młodego pokolenia, niezależnie od ich narodowości i przynależności do środowisk i grup artystycznych oraz preferowanych estetyk. Bardzo tego potrzeba młodym artystom (dlatego zdecydowaliśmy się na limit wieku – 40 lat), dla których projekt stanowił będzie znakomitą platformę promocyjną, poznawczą i inkluzywną.

Motyw przewodni każdej edycji Biennale zaczerpnięty jest z utworu polskiego noblisty. W pierwszej odsłonie konkursu, która odbyła się na przełomie lat 2021/2022, poszukiwaliśmy metafory wizualnej fragmentu wiersza „Schyłek wieku” Wisławy Szymborskiej. Jury postanowiło nie przyznać Grand Prix, dwie równorzędne nagrody za dzieło otrzymały natomiast: Veronika Cherednychenko (Ukraina) za zestaw prac (rysunek i dwie animacje), pt.: Pets (Zwierzątka) oraz Magdalena Uchman (Polska) za wieloelementową pracę (serigrafia, algrafia), pt.: The Wall (Ściana). Ponadto trzy wyróżnienia za dzieło otrzymali: Márián Gábor (Węgry), reprezentujący Fresh Art. Formation za zestaw kolaży cyfrowych pt: Coexistence/Follow the Rabbit I-III, Zuzanna Pieczyńska (Polska) za zestaw obrazów pt.: Ania, Julia, Kasia, Laura Tráilá (Rumunia) za pracę wideo pt. The Cure of Rupture.

Na wystawie można było zobaczyć prace w rożnych technikach i mediach autorstwa 34 artystów z Ukrainy, Polski, Węgier, Słowacji, Rumuni, Bługari, Grecji, Litwy. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury- państwowego funduszu celowego.