WYBÓR ARTYSTÓW NA 2 BIENNALE VIA CARPATIA 2023
Na konkurs zgłoszenia przesłało 668 artystów ze wszystkich krajów objętych Biennale (Łotwa, Litwa, Polska, Ukraina, Słowacja, Węgry, Bułgaria, Rumunia, Serbia, Kosowo, Płn. Macedonia, Grecja).
Jury w składzie: prof. Sławomir Brzoska, Ábel Kónya, Justyna Stasiek Harabin, prof. Andrzej Szarek, dr Agnieszka Tes (Przewodnicząca Jury)
postanowiło wytypować prace 48 artystów na wystawę finałową. Wśród wybranych twórców znaleźli się przedstawiciele wszystkich krajów biorących udział w Biennale.
ARTISTS' SELECTION FOR THE 2nd BIENNALE VIA CARPATIA 2023
668 artists from all countries included in the Biennale (Latvia, Lithuania, Poland, Ukraine, Slovakia, Hungary, Bulgaria, Romania, Serbia, Kosovo, North Macedonia, Greece) submitted applications to the competition.
The jury: prof. Sławomir Brzoska, Ábel Kónya, Justyna Stasiek Harabin, prof. Andrzej Szarek, Agnieszka Tes, PhD (President of the Jury)
decided to choose the works of 48 artists for the final exhibition. The selected artists are representatives of all countries participating in the Biennale.
WERDYKT JURY
GRAND PRIX
Zuzanna Śmigielska, Polska
za zestaw obrazów: Ukelele; Gdynia (Uncharted people); Hel (Uncharted people) – technika mieszana i projekcja wideo na płótnie
1 NAGRODA – Włodzimierz Maciejczyk, Polska
za zestaw prac: 1/3 Piękność; 2/3 Czystość – olej na płótnie i masa modelująca
2 NAGRODA – Ivan Milenkovic, Serbia
za obraz Smartphone Light 23 – olej na płótnie
3 NAGRODA – Karina Štrause, Łotwa
za formę rzeźbiarską In the Reality of Afterlife z filcowanej wełny
WYRÓŻNIENIA
Laura Niculescu, Rumunia
za zestaw obrazów: Uncontrollable Clearance Delay 86; Uncontrollable Clearance Delay 83 – akryl na płótnie
Paulina Poczęta, Polska
za zestaw prac: Biogram; Koronka dla babci Heleny – trójwymiarowe formy tkaninowe
Paulius Sliaupa, Litwa
za wideo Après nous
Jovanka Stanojevic, Serbia
za pracę Hair – akryl i suchy pastel na płótnie
Wyróżnienie przyznane przez IMO Galerię (Wojciech Knapik, Ewelina Kochańska, Agnieszka Tes)
Stafan Venbroek, Polska/Holandia
za animację Chromatic disturbances
Wyróżnienie honorowe Kuratorki 2 Biennale Via Carpatia
Krzysztof Sokolovski, Polska
za abstrakcyjną formę rzeźbiarską w drewnie i szkle – Piosenka o końcu świata
W uzasadnieniu przyznania Grand Prix pracom Zuzanny Śmigielskiej, Jury podkreśla, że ich wyskoki poziom artystyczny łączy się z nowatorską techniką, zespalającą tradycyjne malarstwo z projekcją wideo, realizm z nostalgiczną poetyką. Wprowadzenie w obrazy elementu czasu, ruchu i światła wzmacnia ich wymowę i sprawia, iż w sposób przejmujący korespondują one z atmosferą wiersza Piosenka o końcu świata Czesława Miłosza. Codzienność i zwykłość przedstawionych scen niesie zarazem w sobie niepokój przemijania. Pierwsza nagroda przypadła pracom Włodzimierza Maciejczyka za ich siłę, powagę i wieloznaczność przekazu oraz odwagę mierzenia się w ze współczesnymi problemami komercjalizacji i fetyszyzacji sztuki. Artysta w wyzywający sposób pyta o sens ulegania mechanizmom rynkowym i instynktom, ale też zadawania cierpienia poprzez bezrefleksyjne zadawalanie zmysłów. Jury doceniło, iż Maciejczyk operując świetnym warsztatem malarskim, podważa estetyczność, bada granicę między pięknem, odrażającym realizmem i kiczem. Druga nagroda dla Ivana Milenkovica za obraz z cyklu Smartphonelight przyznana została za dialog z malarskim tenebryzmem, wprowadzenie gry ciemności ze sztucznym światłem emitowanym przez nieodłączny dziś elektroniczny gadget. Jury uznało, że to wyjątkowe w klimacie dzieło, jest emblematyczne dla współczesności i wiele o niej mówi, uświadamiając nam, iż wszechobecność mediów i środków komunikacji oddala człowieka od metafizycznego niepokoju „końca świata”. Wreszcie trzecia nagroda przyznana została Karinie Štrause w uznaniu za istotny przekaz, jaki udało jej się wydobyć. In the Reality of Afterlife to wymowna forma rzeźbiarska, która unaocznia jedno z najbardziej realnych zagrożeń naszych czasów: zapomnienie o duszy i istocie, pomylenie rzeczywistości z wirtualnością, utrata kontaktu ze światem w prowadzącej do odczłowieczenia fuzji tego, co biologiczne i technologiczne. Łotewska artystka wyraźnie wskazuje, iż jest to swoisty koniec dotychczasowego świata, realność, która wydarza się już „po życiu”.
Wyróżnienia otrzymało pięciu artystów, w tym Laura Niculescu za kontemplacyjne, abstrakcyjne pejzaże stanowiące wizualną alternatywę dla przebodźcowanej współczesnej ikonosfery. Z kolei tkaninowe quasi rzeźby Pauliny Poczętej zwróciły uwagę Jury nie tylko oryginalnością formy i techniki wykonania, ale też trafnym, nieoczywistym, aluzyjnym odwołaniem do budowania tożsamości poprzez ludzkie więzi. W przypadku obrazu Jovanki Stanojevic ujął nas egzystencjalny wyraz łączący koniec świata z kontekstem starości, przemijania, a zatem z nieodwracalnym porządkiem rzeczy. Artystka połączyła hiperrealizm z wrażliwym, ciepłym spojrzeniem na osobę ludzką, ewokując mądrość ludzkiego doświadczenia i nostalgię związaną z upływającym czasem. Wideo Pauliusa Sliaupa docenione zostało za refleksyjne portretowanie urody świata, w sposób wyrażający jednocześnie swoisty smutek epoki antropocenu, w której prysły już cywilizacyjne iluzje.
Reprezentacji IMO Galerii postanowili z kolei wyróżnić animację Stefana Venbroeka doceniając pracochłonność samej techniki i poetycką, pełną pogodzenia ze światem estetykę dzieła, która ciekawie rezonuje z lirykiem polskiego poety-noblisty. Kuratorka Biennale ponadto honorowo wyróżniła abstrakcyjną formę rzeźbiarską autorstwa Krzysztofa Sokolovskiego, podkreślając jej metafizyczno-eschatologiczny wydźwięk o biblijnym zakorzenieniu wyrażony za pomocą języka geometrii.
Jury 2 Biennale Via Carpatia
VERDICT OF THE JURY
GRAND PRIX
Zuzanna Śmigielska, Poland
For a set of paintings: Ukelele; Gdynia (Uncharted people); Hel (Uncharted people) – mixed technique and video projection on canvas.
1 AWARD – Włodzimierz Maciejczyk, Poland
for a set of works: 1/3 Beauty; 2/3 Purity – oil on canvas and modeling compound
2 AWARD – Ivan Milenkovic, Serbia
for the painting Smartphone Light 23 – oil on canvas
3 AWARD – Karina Štrause, Latvia
for her sculptural form In the Reality of Afterlife made of felted wool
DISTINCTIONS
Laura Niculescu, Romania
for her set of paintings: Uncontrollable Clearance Delay 86; Uncontrollable Clearance Delay 83 – acrylic on canvas.
Paulina Poczęta, Poland
for a set of works: Biogram; Lace for Grandma Helena – three-dimensional fabric forms
Paulius Sliaupa, Lithuania
for his video Après nous
Jovanka Stanojevic, Serbia
for her work Hair – acrylic and dry pastel on canvas
Distinction by IMO Gallery (Wojciech Knapik, Ewelina Kochańska, Agnieszka Tes)
Stafan Venbroek, Poland/The Netherlands
For his animation Chromatic disturbances
Honorable mention by the curator of the 2nd Via Carpatia Biennale
Krzysztof Sokolovski, Poland
for his abstract sculptural form in wood and glass – Song on the End of the World
In justifying the awarding of the Grand Prix to the artworks of Zuzanna Smigielska, the Jury emphasizes that their high artistic level is combined with an innovative technique, mixing traditional painting with video projection, realism with nostalgic poetics. The introduction of the element of time, movement and light into the paintings strengthens their expression and makes them poignantly correspond with the atmosphere of the poem Song on the End of the World by Czeslaw Milosz. The everydayness and ordinariness of the depicted scenes simultaneously carry the anxiety of transience. The first prize went to the works of Wlodzimierz Maciejczyk for their strength, seriousness and ambiguity of message, as well as the courage to face the contemporary problems of commercialization and fetishization of art. The artist defiantly asks about the sense of succumbing to market mechanisms and instincts, but also of inflicting suffering through unreflective gratification of the senses. The jury appreciated that Maciejczyk, operating with excellent painting technique, undermines aesthetics and explores the boundary between beauty, repulsive realism and kitsch. The second prize to Ivan Milenkovic for his painting from the Smartphonelight series was awarded for his dialogue with painterly tenebrism, introducing a play of darkness with artificial light emitted by a nowadays indispensable electronic gadget. The jury felt that this work, unique in atmosphere, is emblematic of contemporary reality and says a lot about it, making us realize that the ubiquity of media and means of communication distances man from the metaphysical anxiety of the „end of the world”. Finally, the third prize was awarded to Karina Štrause in recognition of the important message she managed to express. Her work The Reality of Afterlife is a meaninful sculptural form that highlights one of the most real threats of our time: the forgetting of soul and essence, the confusion of reality with virtuality, the loss of contact with the world in a dehumanizing fusion of the biological and the technological. The Latvian artist clearly indicates that this is a kind of end of the existing world, a reality that happens „after life”.
Distinctions went to five artists, including Laura Niculescu for her contemplative, abstract landscapes that provide a visual alternative to the overstimulated contemporary iconosphere. In turn, Paulina Poczęta’s fabric quasi-sculptures drew the Jury’s attention not only with their originality of form and execution technique, but also with their apt, non-obvious, allusive reference to the construction of identity through human bonds. In the case of Jovanka Stanojevic’s painting, we were captivated by the existential expression linking the end of the world with the context of old age, passing, and therefore with the irreversible order of things. The artist combined hyperrealism with a sensitive, warm view of the human person, evoking the wisdom of human experience and nostalgia associated with the passing of time. Paulius Sliaup’s video was appreciated for its reflective portrayal of the beauty of the world, in a way that expresses at the same time a certain kind of sadness of the Anthropocene era, in which the illusions of civilization have already splashed away.
IMO Gallery representatives, in turn, decided to single out Stefan Venbroek’s animation, appreciating the labor-intensive nature of the technique itself and the poetic aesthetics of the work, full of reconciliation with the world, which interestingly resonates with the lyricism of the Polish poet – Nobel Prize Winner. The Biennale's curator furthermore gave an honorable mention to an abstract sculptural form by Krzysztof Sokolovski, emphasizing its metaphysical-eschatological overtones with biblical roots expressed through the language of geometry.
Jury of the 2nd Via Carpathia Biennale